Kép-let(t)

Képek és magyarázatok...

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Városháza

2010.03.17. 14:43 | nagytomsky | Szólj hozzá!

Valamiért úgy érzem, ha már egy sorozatot elkezdek, nem tudom abbahagyni. Így voltam tavaly a népművészeti témákkal (amelynek tulajdonképpen az eddigi utolsó darabját a múlt héten fejeztem be), de így vagyok/voltam a régi jászberényi témákkal is.

Ma a Városháza előtti teret mutatom meg:
Ahogy elnézem, még aktualitása miatt is választhattam volna most ezt a képet, hiszen a középen látható oszlop nem más, mint az 1848-49-es forradalom tiszteletére állított ún. 48-as oszlop. Ez nagyon sokáig pont szemben állt a városházával, míg nem aztán talán az 50-es években átvitték a mai helyére, a róla elnevezett '48-asok terére. (Nem messze tőle a téren kapott helyet Petőfi Sándor portréja is.)
A fenti képen a tornyos templomtól balra az akkori Lehel Szálló, a kép jobb oldalán pedig a Városháza látható. Nem is ebből a szögből festettem le - mert alig látszik valami a Polgármesteriből - hanem ezt a képeslapot használtam alapul:
A korabeli fotós itt kiválóan elkapta a főtér nyüzsgő hangulatát, valamint szépen szembetűnik a tümpanon álló Justitia alakja, akit azóta egy vihar pofára ejtett... tehát ma már hiába keressük.
Mai szemmel érdekes még, hogy a hivatal oldalában számtalan más apró-cseprő vállalkozás is helyet kapott. A nagyszülőkkel beszélgetve (sajnos évekkel ezelőtt) számtalanszor említették, hogy hol milyen bolt volt annakidején.
Ez a világ érdekel és vonz, tekintve, hogy jelenleg a város főtere nem kicsit leharcolt és elképzeléstől mentes. Biztos pénztől is...

A festményem elkészítésekor a legnagyobb nehézséget a színek "kitalálása okozta, tekintve, hogy még színezett képeslapot sem találtam ebben a témában. A legfontosabb támaszom a mai állapotok elemzése, valamint az idősebbekkel való találkozásaim, elbeszéléseik. Sok segítséget nyújtott ehhez a Kodakban dolgozó fotós hölgy és testvére, aki maga is fotós és vannak annyira idősek, hogy "meséikre" tudtam támaszkodni. Íme hát a kész mű:

Nagy örömömre szolgált, hogy 2011. szeptemberében a Szent István Társulat gondozásában, Fekete Balázs és H. Szilágyi István szerkesztésében megjelenhetett a Iustitia modellt állt című könyv, melynek hátoldalán az itt látható munkám is helyet kapott, valamint a blogra is található benne hivatkozás.

Címkék: képzőművészet festészet városháza jászberény iustitia

A bejegyzés trackback címe:

https://keplet.blog.hu/api/trackback/id/tr881847087

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása