Kép-let(t)

Képek és magyarázatok...

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Átváltozás

2010.03.22. 20:08 | nagytomsky | komment

A ma befejezett munkám ötletét Bartos Kingától "loptam". Legutóbb februárban volt kiállítása Gyöngyösön a Fő Tér Galériában. Itt számomra ismeretlen sorozatát tudtam megnézni. Talán átalakulás lehetett a címe, vagy valami hasonló. Lepkék részleteit, vagy épp elvonatkoztatott vállfajait lehetett látni, amint épp kezdik bontogatni a szárnyaikat.
Már az ötletet is nagyon díjaztam. Tény, hogy ez a fajta átalakulás nem újszerű, a természetben évmilliók óta így megy, de olyan gyönyörűen oldotta meg, hogy öröm volt rájuk nézni. Biztos mást is megihlettek már a hernyóból gyönyörű lepkévé változó törékeny szépségek, mégsem láttam még ezekhez hasonlót. Kingára eleve jellemző, hogy alapvetően a szépséget keresi a világban és a képei is ezt tükrözik. Dehát a nők már csak ilyenek... :)

Amit megjegyeztem a múlt hónapban (sajnos csak kutyafuttában) látottakból az a lepkeszárnyak íveltsége és a meleg színek. Érlelődött bennem, hogy én is szeretnék valami hasonlót. Jellemző ez rám... ha látok valami inspirálót, azonnal "én is akarok olyat". Pont, mint a gyerekek! Jó, persze Kinga az Kinga, én meg én vagyok, nem lesz az olyan úgy sem. A saját kis szűrőberendezésemen átcsorog az élmény és valami mást dob a gép.

Engem - ahogy azt már írtam régebben is - nem a szépség inspirál. Hat rám, megfog, érdekel, de nem hagyom (nem tudom hagyni), hogy a szépség mázas álarca eltakarja a valódi látványt. Valahogy programozottan képtelen vagyok erre.

Először a múlt hét vége felé ültem le egy papír elé gondolkodni. A gondolkodásnak az alábbi kis rajz lett a végterméke. Ahogy már azt írtam is, nagy hatással bír ezen munkára a Kinga "átváltozása".
Miután a tervvel "kész voltam", eldöntöttem, hogy megpróbálok meleg színekkel dolgozni. Mostanában azt vettem észre, hogy majd' minden képem türkizkék, de legalább is túltengenek a hideg színek. Nem tudok erre magyarázatot adni.
Most viszont -ahogy írtam, igyekeztem meleg színű képet festeni - Kinga "nyomán" haladva. Természetesen nem ment...  zöldet még sikerült likvidálnom, a sárgát úgyszintén, de a kép így is legjobb szándékkal is "csak" a hideg-meleg színkontrasztra épült. Nem bánom persze, azért lett ilyen, mert így éreztem jónak.

A karton fehérre alapozását valamilyen ócska fagyálló kültéri műanyag alapú "csőfestékkel" végeztem még tavaly tavasszal. Most került a kezembe a karton ismét. Nagyon tetszett, hogy nem sima, hanem kicsit rücskös az alapja.
Erre festettem a színes alapot, majd ragasztószalag segítségével a vöröses csíkokat átlós irányban. Először mindet egyenlő szélességűre terveztem (amilyen a szalag szélessége), de menet közben nem tetszett - túl unalmasnak találtam és változatosabbá tettem. Ezután következtek a buborékok, vagy körök. ELső körben még síkként gondoltam rájuk - mint a pillangók mintáira a szárnyukon, de az idő előrehaladtával már ez sem tetszettés egyre "buborékosabbak" lettek. A buborékok nálam leginkább Kowa hatására kerültek be a lépeimba. Tudat alatt. Valahogy mindig is tetszettek a régi, buborékos képei. Kiváló munkák azok!
Már az első terveimben is úgy szerepelt, hogy a középső gömb sor kettévágott legyen; ezt meg is tartottam. A kérdés az volt, hogy a többit elvágjam-e. A válasz csak ma dőlt el, mikor sötét színű átlókatis húztam a képbe. Ezzel eldőlt, hogy a többi gömbsor is "vágott" lesz, de nem úgy, mint a központi. Ezt egész egyszerűen a kép követelte ki!

A központi gömb és tulajdonképpen az összes gömb már "második generációs". Tegnap egy hártyát képeztem föléjük, amely itt-ott maradt csak átlátszó. Az íveken belül lévő formákat érintette ez első sorban, az azon kívül eső gömböket csak éppen hogy takarta.
Ezzel a több réteggel még plasztikusabbá, még anyagszerűbbé kívántam tenni a képet. Most a térbelisége nagyjából megfejthetetlen. Nem tudnám megmondani, hogy biztos-e, hogy három dimenziós. De miért is kellene?! Egy térbeli játéknak szántam a képet. Egy dinamikus, változó - átváltozó képnek, bár lehet, hogy már köszönő viszonyban sincs az eredeti kiindulási alapommal, Kinga csodálatos lepkés képeivel.

Cím: Átváltozás
Technika: akril, karton
Méret:
Készült: 2010. március 22

 

Címkék: festmény képzőművészet lepke festészet átváltozás kowalsky bartos kinga

A bejegyzés trackback címe:

https://keplet.blog.hu/api/trackback/id/tr521860523

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása