Kép-let(t)

Képek és magyarázatok...

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Jász

2010.06.13. 17:20 | nagytomsky | Szólj hozzá!

Miután aktuális, ma az egyik ismeretlen rokonomat mutatom be. Aktuális, ugyan is ma van a Jászok Világtalálkozója Jászágón. Általában szoktam menni, de most nem voltunk a nagy meleg miatt. Na de ez nem is ide tartozik.

A kép címe "Jász", mert egy nagyon régi kb. 5×5 centis fénykép az alapja, amely egy általam ismeretlen paraszt embert ábrázol. A családi archívumban találtam évekkel ezelőtt. Talán apai ágról lehet "közöm hozzá", mert Manci nénitől került hozzánk. :)

Az első pillanattól fogva tudtam, hogy a fotóból festmény lesz. Annyira más volt, mint más, korabeli (századfordulós) fotók. Ez az ember bulizik!!! Keze-lába jár! Ezen nem is változtattam semmit. Meghagytam ugyan azt a mozdulatot, amit ez az ember végez.
Azt gondoltam, mikor megláttam ezt a képet, hogy végre egy ember, aki nem busong, kesereg, hanem öregen is képes az akkor egyáltalán nem elterjedt fényképező gép előtt produkciózni, produkálnia magát. Biztos, hogy egy jó humorú, vidám bácsi lehetett.

A környezetét nemigen tudtam kivenni. Talán egy szénabála tövében lehetett? nem tudom... Ezt én is jótékonyan a képzeletre bíztam.

A festmény hátterét halvány, világos színben a Jászkürt ornamentális díszítménye uralja több sávon keresztül. A bal felső sarokban egy stilizált madár látható - ami szintén a kürt egyik ismert motívuma. Igazából ez a madár és a háttér együtt teszik a bácsit igazi "Jász paraszt" emberré. Na és persze bízom benne, hogy a jókedv is.
A testet uraló erős, "forró szín" közelebb hozza hozzánk lelkileg is őt, mert hiszen családtagról van szó. Utal arra is, hogy a nyári forróságban nehéz fizikai munkát végez. Az erősebb vonások is ezt hivatottak bemutatni. Tulajdonképpen a szín a test, a fizikai való színe ez esetben. A háttér hideg, lebegő motívuma pedig a léleké, a szellemvilágé, ha úgy tetszik, akkor az identitásé.

A kép talán legfurcsább eleme a hatalmas kéz, ami jóval nagyobb annál, mint amilyennek az anatómia szerint lennie kellene. Ennek az oka az, hogy ez az "elem" van hozzánk legközelebb - ezért a fényképezőgép is nagyobbnak mutatja. Tudom, hogy a fényképező ilyen esetekben torzít, de nekem pont ez a túlzás tetszett, semmiképp sem akartam ezen változtatni.

A kép címe: Jász
Technikája: olaj, farostlemez
Mérete: 50×50
Készült: 2006

Címkék: képzőművészet festészet paraszt jász jászság

A bejegyzés trackback címe:

https://keplet.blog.hu/api/trackback/id/tr192078812

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása