Kép-let(t)

Képek és magyarázatok...

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Jász Száj II.

2013.03.31. 19:43 | nagytomsky | Szólj hozzá!

Az előző bejegyzésemben arról írtam, mi is ez a "Jász Száj".
Már akkor megígértem, hogy a saját munkáimat is be fogom mutatni, amelyeket a nevezett fanzinbe szántam.

Nagyon fifikás, mert nem mindegy, hogy a képelemek milyen ponton érintik a kép széleit. Ezt a kis csoportunk már idejekorán eldöntötte, hogy még különösebb, még figyelemfelkeltőbb legyen a kezünkből kiadott kiadvány.

Az első változatomon ezt még nem vettem figyelembe:img034 másolat.jpg
Itt egy nyáltól fröcsögő szájat látunk, amely dühösen ordít a nagyvilágba. Biztos nem véletlen, hogy elsőre nekem ez jut eszembe a "Jász Száj" témájáról. A száj nyitva van, dühös, elégedetlen és nagyon szeretné, ha meghallanák. Nem túl politikus döntés ilyet megjelentetni. :) Nagyon underground, nagyon a stencil és matrica hatása érződik. Szerintem ez tipikus street art. Vagy legalább is annak egy korai megnyilatkozási formájára emlékeztet.
A nyál formája ugyan tipikus csepp forma, de ezt egy kicsit tovább gondoltam rajzolás közben. A hímivarsejt formája is ehhez nagyon hasonlatos. em valami "gusztustalanság" vagy "perverzió" áll ennek a hátterében, szimplán csak az, hogy amit üvölt a száj a nagyvilágba, annak van "megtermékenyítő hatása". Ezt a vonulatot vittem a rajzaimon tovább.

A technikáról még nem írtam. Mivel a fanzine költségvetése igencsak alacsony, így a kiadvány fekete-fehér lesz. Még szürke árnyalat sem lesz benne. Ez igencsak megkötötte a kezem. A végső munkának is úgy kell kinéznie, hogy ezt a tényt figyelembe kell venni. Rögtön a tus jutott eszembe, mint tökéletes fekete eszköz. Ugyan készítettem ezzel az eszközzel már korábban (szerintem) klassz portrékat úgy, hogy nem is hiányzott a szürke árnyalat, azaz el tudtam érni azt úgy, hogy a vonalakat sűrűn vagy ritkásan kereszteztem egymással - úgy döntöttem, hogy ezt a fórt most nem használom ki. Ez a szimpla fekete-fehér hangulat kellően nyers ahhoz, hogy egy utcára vitt kiadványt megtöltsön; ahogy írtam, kellően street artos.

A második munkám ez volt:
img033 másolat.jpgItt már kicsit madárnyelven fogalmazok. Látszódik egy arc oldalnézetből, amint tátva van a szája. Jászsági népművészeti formakincsből vett növények "lövellnek" ki a szájából. Formailag hasonlít a hímivarsejthez ez is, ami a megtermékenyítést hivatott megjeleníteni. A kis fehér pöttyök (amelyek a virág részei is) pedig a megtermékenyítendő petesejtek, vagy ha úgy tetszik, akkor a hallgatóság (vagy olvasóközönség).
A virág megismétlődik; majd'hogy nem tükörképe a kijövő fehér virágoknak a figura torkában is. Ezek a még ki nem mondott gondolatok, amelyek ugye ki is lesznek (lettek) mondva. A mondanivalója egyértelmű: a jász ember nem tartja vissza a gondolatait, hanem kimondja azokat és mindez a közjót, a fejlődést, a szellemi termékenységet szolgálja.
Ezen a képen még mindig nem figyeltem arra a megkötésre, hogy bizonyos elemeknek hol kellene kifutni a képmezőből. Nem baj, talán ez a kép a legegyszerűbb, de legtöbbet mondó is.

Az ezen a képen is látható felirat formája sem véletlen.
Mivel a JÁSZ szó visszafelé olvasva a  SZÁJ szót eredményezi, muszáj volt erre a tényre vizuálisan is felhívni a figyelmet. A betűk pontosan egymás alá vannak rendelve, közöttük pedig egy vonal, egy tükör van. Így annak is leesik a két szó közti kapcsolat, aki eddig erre nem is figyelt.

A harmadik kép:
img032 másolat.jpgEz a kép a második inverze. Itt a gondolatok virágai világosak és a kimondott szó a sötét. A hímivarsejtek itt már sokkal direktebben vannak megfogalmazva. A virágot azért még fel lehet fedezni benne és ezt nem is akartam a munkám során elveszíteni.
Itt jelenik meg először a képeken a fül. A fülnek embrió alakja van, ahogy a valóságban is. A megtermékenyítés, a FÜL megtermékenyítése SZÓval itt már egyértelmű.
Az embrió egy gömbbe van ágyazva. Nem túl pontos az ábrázolás biológiailag, de azt gondolom, hogy jelen esetben ez megbocsátható.
A felirat elhelyezése a fül/embrióban szintén nem véletlen.

Ezt a három munkát mutattam be először a Hamza Studionak. Ekkor döbbentem rá, hogy ez így nem lesz jó, hiszen egyiknél sem tartottam be a "szabályt".

Ekkor álltam neki a negyedik rajznak:
img031 másolat.jpgItt már centiztem, mértem. De még mindig félreértettem. A kapott stilizált "rajzon", amin fel voltak tüntetve az oldalak és az, hogy ki hol fog szerepelni félreérthetőek voltak. Úgy értelmeztem, hogy egy A/4-es oldalon 3 alkotó fog szerepelni és az enyém lesz a bal szélső sáv. Fel is osztottam egy A/4-es lapot 3 egyelő részre és függőlegesen bejelöltem rajta a megadott pontokat, hol kell kifutniuk a vonalaimnak. El is készítettem a harmad A/4-es rajzot, de annyira megtetszett a játék, hogy kitöltöttem a mellette álló másik két harmadrészt is. Gondoltam, hogy úgy kell dolgoznom, hogy egy sávként és három sávként is meg kell állnia a helyét a rajznak.Gondoltam, hogy úgy is fel lesz aprítva, de ha nem, akkor meg lesz egy teljes rajzom.
Ezekkel a gondolatokkal kezdtem a munkának.
A bal harmadban látszik is a már sokszor ismételt nyitott száj, amelyből a világos szavak törnek elő, megtermékenyítve egy fület.
A középső rész egy telefont ábrázol. Ebbe mondja el a "Jász Száj" a mondanivalóját. A telefont azért alkalmaztam, hogy ne csak a közvetlen közelünkben élők halljanak a gondolatainkról, hanem a távoliak is meghallhassák azt.
A kép jobb oldala a telefonzsinór területe. A telefonzsinór egy ceruzában végződik. Mégis csak vizuálisan mondjuk el a gondjainkat, örömünket-bánatunkat. Ez a mi eszközünk, nem a "kiabálás".
Új elem az arcon keresztülfutó és a fül/magzatba haladó fonal. Ez a bonyolult kapcsolatot jelenti a jel adó és a jel vevője között. Mivel hasonló felépítésűek, így a kettő végül ugyan az lesz.

Az ötödik és ez eddig utolsó munkám az előzőeket magában egyesítő, de formailag jóval letisztultabb munka:img030 másolat.jpg
Itt már csak a legfontosabb közlendőkre koncentráltam: Megmaradt a tátott szájú ember, aki sötét gondolatait világosan adja a halló fülek számára. A jászsági virágmotívumok tán leginkább itt hasonlítanak leginkább hímivarsejtre. Legalább is azok, amelyek megtermékenyítik a füleket. A füleken belül kis körben kis pötty van. A petesejtet szimbolizálják, bár utólag már szemnek láttam őket. Különösen erősíti ezt a hatást a fülkagyló elhelyezkedése, amik ezáltal a szemgödrökre és a szemöldökre is hasonlítanak.
A virágokat vékony vonalakkal követtem. Ez a mozgás és változás miatt van. A Jász Száj feliratból jönnek közvetlenül. A felirat fekete-fehérsége is karakteresebb lett így. Sokkal kifejezőbb. Miközben írtam, a Black-Out zenekar felirata járt az eszembe. Na persze aki engem ismer, az tudja, hogy ez egyáltalán nem meglepő. Az a fajta szellemiség mindig is nagyon közel állt hozzám.




Címkék: népművészet rajz képzőművészet grafika tus néprajz Jászberény Jászság Jász Száj Fanzine

A bejegyzés trackback címe:

https://keplet.blog.hu/api/trackback/id/tr785186135

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása