Kép-let(t)

Képek és magyarázatok...

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Fesztivál

2011.09.28. 10:38 | nagytomsky | komment

Tény, hogy az idei év nem első sorban a festészetről szól. A fotó (és a megélhetés) jelenleg súlyozottabban van jelen az életemben.
Ez persze nem azt jelenti, hogy ebben az évben ne készültek volna nagyszabású alkotások.
A már sokat emlegetett színpad háttér a maga 12 négyzetméterével egyértelműen a "fő alkotás" az idén.
Miután lezárult a nagy munka és eltelt egy kis idő, elkezdtem azon gondolkodni, hogy lehetett volna megoldani másképp a feladatot. Mi lett volna akkor, ha nem színpad háttérnek, hanem műalkotásnak készül a mű?
E két műfaj keresztezését hoztam végül létre.
Meghagytam a plakátos jelleget, de kevésbé "ordító jelleggel".
A fő motívum a jászberényi Nagytemplom; ugyan az, mint a színpad kép utolsó, záró eleme.
A vezér gondolat, miszerint a templom sziluettjébe jászsági népi motívumokat helyezek, az megmaradt. Annyit változtattam rajta, hogy kitörtem a templom forma adta zárt "ketrecből" és kiburjánoztattam belőle a "jász virágokat". Ha akarom, bele is magyarázhatom, hogy ennek mi az oka: A jász kultúra több a szakrális kultúránál. Az ősi hagyományokkal több.

Autentikusabbá is tettem a képet a tömegeknek szánt színpad képnél. Sok kritikát kaptam szakmai (néprajzos) körökből, hogy a kép színei nem "jászos" színek, inkább mezőkövesdi. Ez tény és való, de az esetében a színes (hivalkodó?) jelleg jobban illett a "Város Napja" rendezvényeihez és színes (!) programkínálatához.
Ez esetben nem erről volt szó. Itt inkább lehetett "szakmáznom" és elfogadnom a néprajzosok indokait (amellyel természetesen egyet is értek). 
A jászok ősi színe a zöld. A népviseletben is meghatározó, a népi kézimunkákban, szűcshímzésekben pedig teljesen egyértelmű ennek a színnek a dominanciája. Emiatt választottam uralkodó színnek én is a képen. Mind a háttérben, mind a növényeken megtalálható. Vele leginkább kontrasztban lévő szín a feketébe hajló nagyon sötét kék (amelyet főleg pirossal törtem le). Ez a kép "ősére" - a színpadképre is utal.

Ez a munkám először 2011. október 18-ától lesz látható a jászberényi egykori Jászkürt Fogadó épületében a Jászsági Képzőművészet-barátok Egyesületének kiállításán.

Méret: 100×70
Technika: Akril kartonon
Cím: Fesztivál (vagy Jász templom)
 

Címkék: népművészet képzőművészet festészet jászberény

A bejegyzés trackback címe:

https://keplet.blog.hu/api/trackback/id/tr83262166

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása