Kép-let(t)

Képek és magyarázatok...

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Tájképek

2017.09.22. 15:41 | nagytomsky | komment

Mostanában rákattantam a tájképekre. Fogalmam sincs, miért most. Persze fotóztam én már tájat évekkel ezelőtt is, de most valamiért elővettem őket, sőt - vissza-visszamentem a helyszínre és újabb képeket is készítettem._mg_4299_masolata.jpg
_mg_4298_masolata.jpg
_mg_4301_masolata.jpg

Van egy konkrét helyszín, amit nagyon szeretek. Csak úgy hívom: "Titkos kert". Titkos, mert kevesen ismerik; úgy is mondhatnám, hogy csak a "beavatottak" ismerik. Nem az a népszerű kirándulóhely.
A Zagyvának egy nem túl szem előtt lévő része ez. Olyan, mint az érintetlen Édenkert. Olyan, amilyen 100, meg 1000 éve is lehetett a Zagyva. Szerintem csodálatos! Több, mint csodálatos! Mintha lelke lenne a helynek, mintha hallanám, hogyan lélegeznek a fák. Mintha mesélnének, súgnának valamit, ha egy kicsit figyelünk. Nem nagy szavak ezek, nem költői túlzások. Ilyen!

nagy_tamas-kert_akril_vaszon_100_70.JPGAz érdekes még az, hogy én festettem egy nagyon másmilyen képet ezzel a címmel vagy 10 évvel ezelőtt. Az egy geometrikus absztrakt kép volt... teljesen az ellentéte annak, amit most csinálok. Akár erről is szólhatna ez a poszt... (A Black-Out Kert című dala volt az ihlető forrás.)

Ezzel a régi képpel is a szakralitás bemutatása volt a cél. A szimmetrikus kompozíció, áttekinthetőség... mind ezt a célt szolgálta. Itt egy alsó és egy felső világ jelent meg. Az alsó maga a kert. Egy fa az átjáró az ismeretlen világba. Elég veszélyes a külvilág, ezt mutatják a háromszögek fenyegető formái is.
A "Titkos kertnek" is a titokzatossága, ismeretlensége érdekel.

Az elmúlt években többször jártam kinn, készítettem fotókat. Ezektől annyira nem dobtam hátast; nem éreztem itthon a fotókat nézegetve azt, amit ott és akkor. Egyszer sem.
De nem hagyott nyugodni a történet, ezért is tettem még egy próbát; ecsetet ragadtam és megpróbáltam újra. Nagyon érdekes tapasztalatokat gyűjtöttem ezáltal: Megfestettem két képet szimultán körülbelül 5 perc alatt! Egyszerűen csak kiesett a kezeim közül, egyszerűen csak "tettem a dolgom", mintha ez a világ legtermészetesebb (!) dolga lett volna. Magam is meglepődtem. A festészet egy nagyon különleges ajándék számomra!

_mg_2985_k.jpg

A festmények készítésének előzménye tehát a jó pár évvel ezelőtt készített (közepes) fotó volt. Érleltem-érleltem, aztán felkeresett Palkó Tibor barátom, aki a Jászberényi Tanítóképző Főiskola rajz tanszékének vezetője - hogy szeretné, ha az iskola 100 éves jubileumára rendezett kiállítás sorozaton én is részt vennék. Nagyon örültem a lehetőségnek és természetesen azonnal igent mondtam. Akkor még nem tudtam, milyen képekkel, hiszen nem szerettem volna, ha ide is Korsós lányt kellene leadnom. Ne csak ezzel az egy vonallal azonosítson a közönség. Ellenben végig kellett gondolnom, hogy milyen más típusú munkáim vannak. Érdekes, hogy PONT tájképeim nem nagyon, de mégis ezt választottam. Úgy voltam vele, hogy majd lesznek! (Bátor húzás ez egy két kisgyermekkel rendelkező apukától, nem igaz?...)
A nyár folyamán ha volt egy kis időm, vagy lehetőségem már erre a "problémára" koncentráltam. Született is egy-két-há.. kép. Hamarosan róluk is írok egy posztban.

_mg_2986_k.jpg

Ez a két alkotás úgy készült, hogy az Art-Camp idei témáját figyelembe véve (folyamatok) úgy döntöttem, hogy szólhat a képem a Zagyva folyóról is. De ez csak egy "b" terv volt. Egy két képből álló "sorozatot" készítettem egész héten. Százszor átfestve és átgondolva, megijedve és megnyugodva... Nagy küzdelem árán, de végül, az utolsó napra elkészültem velük úgy, hogy elégedetten hátradőlhettem. Bele is fáradtam. Mivel volt még egy-két órám az utolsó alkotó napon, úgy döntöttem, hogy kipróbálom a gipszet, amit otthonról hoztam a műterembe. Felkentem a vászonra. Oda, ahol a tájnak a közelebbi részei lesznek. Térbeliséget adva ezzel a képnek. Utána átlátszó alapozóval lekentem. Rövid száradás után elkezdtem a festést. A festés menete valóban kb 5 perc volt.
A képeket tényleg csak az időkihasználás miatt készítettem, hogy jó lesz a tájképes kiállításomra úgy október-november magasságában. (November 24.-én lesz a Jászberényi Főiskola Rajz tanszékének folyosóján; 16.30-tól.)
A kiállítás rendezésére felkért Nagy T. Katalin azonban úgy látta, hogy ezek a képek jobbak, mint az egész héten készült két (vagy inkább három) nagyobb képem, emiatt ezek kerültek ki a XXVII. Art-Camp kiállításra - és valószínűleg ők fognak "turnézni" is a következő Art-Camp kiállítás helyszínére is. 

Méret: 30×30 cm
Technika: akril - gipsz
Hordozó: vászon
Készült: 2017. augusztus

 

 

 

 

Címkék: fotó kiállítás képzőművészet festészet Természet Kert Jászberény Zagyva Tájkép Nagy Tamás Titkos kert Art-Camp Nagy T. Katalin Művészettörténész Palkó Tibor

A bejegyzés trackback címe:

https://keplet.blog.hu/api/trackback/id/tr5612806738

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása