Kép-let(t)

Képek és magyarázatok...

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Költő

2019.01.02. 21:36 | nagytomsky | komment

Jó rég nem írtam már... de hát már-már megszokott, hogy vannak kihagyások a blogon.
Az ok egyszerű... időhiányban szenvedek. Az Álomgyár minden időm leköti. Persze 2018-ban is festettem képeket - majd bemutatom őket is - csak hát írni róluk már az időt tekintve "luxus kategória".

2016 márciusában volt a második önálló kiállításom, ami elég nagyszabásúra sikeredett. Itt ismertem meg személyesen Zilahi Zoltán szobrászművészt, akivel szinte rögtön egy közös projekten kezdtük törni a fejünket.

Ennek az együttműködésnek köszönhetően egyre több olyan munkám született, amely az ő szobraihoz, ötleteihez kapcsolódik. Ez logikus lépés, hiszen a Korsós lány c. szobráról is immárin több, mint 60db festményt készítettem.

img-3373.JPGAz ősszel küldött egy szobrot, amely a "Költő" című nevet viseli. Nagyon érdekesnek tartottam, könnyen tudtam azonosulni a figurával. Egy pár hónapig még persze nem tudtam munkának látni az álomgyáras fotózások miatt, de amint levegőhöz jutottam (december 30), máris elkezdtem komolyan foglalkozni vele. Több szögből is lefotózta nekem a szobrász, hogy jobban megértsem a figura lényegét. Az itt bemutatott fotó tetszett legjobban, mert a sál így érvényesül legjobban. Valahol jobban is szól a szobor a hidegről, didergésről, mint az emberről. Vagy legalábbis először ezt gondoltam róla, mivel ennyire hangsúlyos elem a sál. Minél többet néztem, annál inkább azt éreztem, hogy egy pajzs a ruha, amely a gondolatokat elfedi. Az a fontos, ami bentebb (lentebb, mélyebben) van. Egy szemét lehunyó, álmodozó, törékeny ember, aki elbarikádozza magát. Így már tetszett! 

zilahi_nagy-01_kicsi.jpgMiközben ilyen gondolatok kavarogtak a fejemben, készítettem is pár változatot a szoborból - Photoshoppal. 
Természetesen most sem tudtam még szabadulni a Korsós lánytól, így ő is a képre került, mint a költő szeretője. Most nem annyira hangsúlyos, testileg nincs is jelen... csak a költő lehunyt szempillái alatt lehet őt érzékelni. Erre is vittem tovább a történetet. Egyfajta hiány, hidegség... gondolatokba menekülés lett a képem fő témája.

A figurát a kép bal oldalára helyeztem; még az aranymetszéstől is jobbra. Azért tettem így, hogy minél nagyobb lehessen a sál, ami végig visz a kép jobb oldaláig. Ettől lett dinamikus a magában elmélkedő ember. A hátteret sötét-világos kontrasztra építettem, ami drámaivá teszi a képet. Elsősorban a kék- és annak árnyalatait használtam a költőn, mint aki nem is akarja, hogy betekintést nyerjünk a gondolataiba. Zárkózott. Ezt a zárkózottságot hangsúlyoztam a háttér csempéin is. Olyan, mintha négy fal közt élne, vagy inkább csak belül élne. A csempéken elkezdtem egy alig látható absztrakt lejformát építeni. Ezt még tavaly, a tájképeimnél kezdtem először nagy_tamas-kolto_kicsi.jpghasználni, de nagyon megszerettem, így majdnem biztos, hogy a későbbi képeimen is lehet majd ilyenekkel találkozni. Ezek most ilyen éles alakok, amik a belső sérülésekre, küzdelmekre vonatkoznak.
A képen sehol nincs külvilágra utaló jel. A bal oldalon, a figura mögött mélyvörös hátteret festettem, aminek az oka a hideg-meleg kontraszt megteremtése, és ezáltal is a feszültség megteremtésére törekedtem. Ezt a színt itt-ott engedtem is belefolyni a figurába. A festmény változaton már nincs jelen a "Korsós lány", mint múzsa, mint szerető a szó fizikai értelmében, de a teremtett bensőséges feszültségben mégis csak ott lebeg valahol a szelleme.

Cím: A költő
Méret: 50×70
Technika: Akril
Hordozó: Vászon
Készült: 2018.

 

Címkék: festmény kiállítás képzőművészet hideg festészet festő szürrealizmus jászberény korsós lány Költő Vers Jászberény Nagy Tamás

A bejegyzés trackback címe:

https://keplet.blog.hu/api/trackback/id/tr314529730

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása